3 redenen voor reanimatieles op school

20 september 2022
Per week krijgen 300 Nederlanders een hartstilstand. Het is van levensbelang dat er zo snel mogelijk wordt gereanimeerd. Steeds meer scholen overwegen reanimatie training voor hun leerlingen. Overweegt jouw school dit ook? In dit artikel vind je 3 redenen om reanimatieonderwijs aan te bieden op school.
1. Het redt levens
Elke minuut dat iemand met een hartstilstand niet wordt gereanimeerd neemt de overlevingskans met 10% af. Hoe meer mensen weten hoe ze moeten handelen, hoe sneller er actie wordt ondernomen. Door scholieren van jongs af te trainen in reanimatie zullen ze hier hun hele leven profijt van hebben. Jong geleerd is oud …

2. De training is een leuke aanvulling op de les
Veel mensen zijn bekend met termen zoals borstcompressies en de automatische externe defibrillator (AED). Het komt voor in bijvoorbeeld films of tijdens de biologieles. Maar hoe je borstcompressies geeft en de AED aansluit is niet altijd even duidelijk. Door een reanimatie training te implementeren in het curriculum kunnen leerlingen in de praktijk oefenen. Dit voegt gelijk extra verdieping aan de les toe. En als de training goed aansluit bij de belevingswereld van de leerlingen is het een hele positieve ervaring.

3. Reanimatieonderwijs geeft de leerlingen zelfvertrouwen
Als je rondvraagt onder de leerlingen hoor je regelmatig persoonlijke verhalen terug over een kennis die een hartstilstand heeft gehad. Zo'n situatie is heftig en brengt vragen met zich mee, al helemaal als je vervolgens niet weet hoe je moet handelen. Door als school de leerlingen te trainen in reanimatie krijgen ze het zelfvertrouwen om te handelen. Reanimeren is namelijk niet moeilijk, je moet er gewoon mee oefenen.
Het is makkelijk om te starten met reanimatie training
Er zijn verschillende manieren om te beginnen met reanimatie op jouw school. Zo kan je instructeurs inhuren om de training te geven, maar je kan als school ook zelf aan de slag. Met het Hartveilige School programma stellen we jouw school in staat om op een leuke manier te starten met reanimatie. Wil je als school ook starten met een innovatieve reanimatie training? Neem dan contact op!