Reanimatie training op school redt levens

10 oktober 2022
Hartveilige School verzorgt reanimatie trainingen op scholen. Zo ook bij de school van Kautar. Zij redde het leven van een onbekende man op het station. Haar klas kreeg door ons een training aangeboden.
Of de man weet dat zijn leven is gered door een scholier van 14, weet Kautar niet. Hij kwam uit Frankrijk. Tijdens de reanimatielessen in de klas moest ze nog ontzettend nadenken en nu ging het allemaal vanzelf. Gelukkig hangt op het station een moderne AED die precies zegt wat er moet gebeuren. Kautar Ettabachi praat honderduit over de gebeurtenis die haar op school tot een beroemdheid heeft gemaakt.

Een training op school
Gelukkig kreeg Kautar op haar school les over reanimatie. Zij volgt op het Melanchthon Kralingen het profiel Zorg & Welzijn. Daar is EHBO onderdeel van het lesprogramma. In de klas viel het reanimeren op een oefenpop niet mee. "Ik moest erg nadenken wanneer ik nu precies wat moest doen, maar op die avond ging het helemaal vanzelf." Omdat niet alle schoolgenoten van Kautar hebben leren reanimeren is Hartveilige School hier verandering in komen brengen.Veel jongeren denken er niet zo snel aan om een reanimatietraining te volgen. Ze vinden het saai of misschien eng. "Dat taboe zouden we graag willen doorbreken", zegt David Hup van Hartveilige School. Daarom hebben wij een training ontwikkeld die leuk en leerzaam is. Tijdens de training verdienen spelers punten in onze game terwijl ze oefenen op een echte reanimatiepop. De trainers van Hartveilige School staan altijd klaar in de herkenbare hartjespakken om vragen te beantwoorden. Zo maken we het voor scholen makkelijk om reanimatieonderwijs aan de leerlingen aan te bieden.

Ook van start
Zoeken jullie op school ook een leuke en leerzame invulling van bijvoorbeeld een projectweek, sportdag of activiteitenweek? Dan komen wij graag langs om dit te verzorgen. Zo ben je verzekerd van een leuke en leerzame training voor jouw leerlingen. Kom met ons in contact om te kijken of we dit kunnen organiseren op jouw school.