Aan de slag
Proeftraining plannen

Reanimatieles op het Griftland College

13 mei 2024
Het Griftland College is een van de eerste Hartveilige Scholen van Nederland. Biologiedocent Lotte en haar collega's leren leerlingen reanimeren met de game van Hartveilige School. Hieronder lees je hoe ze dit aanpakken.
Ontmoet Lotte, docent op het Griftland College, die 12 jaar van haar carrière heeft gewijd aan het onderwijzen van biologie. Wat zij het leukst vindt aan haar werk? Oprecht verbinding maken met leerlingen en een positief verschil maken.

Op het Griftland College heeft ze met haar biologiecollega's het initiatief genomen om reanimatietraining aan te bieden bij tweede- en derdejaars havo en vwo leerlingen, evenals aan hun 4e-jaars mavo-leerlingen die biologie als verplicht vak hebben gekozen.

Hoe geven jullie de training?
"De training wordt geïntegreerd in de reguliere biologielessen tijdens het thema 'bloedsomloop'. Het is een praktische en interactieve invulling van het onderwerp. De reanimatiepoppen zijn altijd op school aanwezig waardoor iedereen van de sectie genoeg tijd heeft om zijn of haar leerlingen de game te laten spelen. In de toekomst hoop ik de training schoolbreed aan te kunnen bieden en andere lessen zoals mentor- en gymlessen te betrekken. Dan bereiken we nog meer leerlingen!"

De reacties in de klas
Lotte heeft zelf meegemaakt hoe belangrijk reanimeren is bij een hartstilstand. Om deze reden is ze gedreven om dit ook aan haar leerlingen te leren. Ook haar leerlingen zijn er enthousiast over:

"De leerlingen staan heel erg open voor de training, vinden de game interactief en zijn gemotiveerd om deze waardevolle levensvaardigheid te leren."
Advies
Haar advies aan andere docenten die starten met het Hartveilige School programma is om de training goed voor te bereiden en de game zelf een paar keer goed te oefenen.

Het blijft een serieus en heftig onderwerp, daarom geeft ze leerlingen altijd de vrijheid om niet mee te doen met de training als het onderwerp te gevoelig ligt voor.
Ook een Hartveilige School worden?
Leer jouw leerlingen reanimeren met onze game en maak jouw school Hartveilig!
Aan de slag
Meer informatie Accepteren