Reanimatieonderwijs bij CSG Comenius Esdoorn: Samenwerken en levens redden

3 oktober 2023
Eelco, docent lichamelijke opvoeding en LO2, werkt al negen jaar in het onderwijs. Bij CSG Comenius Esdoorn is Eelco met zijn collega's gestart met reanimatieonderwijs. We willen dat onze leerlingen leren reanimeren en weten wat ze moeten doen in noodsituaties. Hoe meer mensen weten hoe ze moeten reanimeren, des te groter is de kans op het redden van levens.
Samenwerken vinden wij op de Esdoorn erg belangrijk en tijdens deze trainingen zijn de leerlingen hier veel mee bezig. We hebben gekozen voor het Hartveilige School-programma omdat docenten na een training zelf in staat zijn om de training te geven en de leerlingen met een game werken. Dit wekt de interesse van de leerlingen en op deze manier ben je op een interactieve manier samen bezig.

Trainingen Binnen E-Skills en LO2
Onze reanimatietrainingen worden geïntegreerd in ons E-Skills programma en het examenvak LO2. In de wereld van vandaag zijn vaardigheden zoals samenwerken van essentieel belang. Binnen E-Skills leren onze leerlingen juist deze vaardigheden te ontwikkelen, wat ze in de toekomst goed van pas zal komen. Onze reanimatietrainingen dragen bij aan het vergroten van de samenwerkingsvaardigheden van onze leerlingen.

Het geven van de training is goed te doen. Als docent heb je vooral de coachende rol. Je loopt rond en kijkt of leerlingen de app goed gebruiken en de technieken goed uitvoeren. Leerlingen vinden de training leuk door met name het game element. Verder vinden leerlingen het prettig om zelfstandig aan het werk te zijn en. Ze werken in tweetallen en oefenen dus ongemerkt het samenwerken.

Een Hartveiliger Nederland
Reanimatieonderwijs is een waardevolle toevoeging aan ons vaardighedenonderwijs en het burgerschapsprogramma. Het is een investering in de toekomst, waarbij we niet alleen levensreddende vaardigheden aanleren, maar ook de betekenis van samenwerking benadrukken. Als docenten van CSG Comenius Esdoorn zijn we trots op ons reanimatieonderwijsprogramma. Laten we samenwerken om Nederland een stukje hartveiliger te maken.