Aan de slag
Proeftraining plannen

Bas Westerweel leert scholieren reanimeren

26 september 2023
Bas Westerweel, ook wel bekend van Het Klokhuis en Koffietijd, kreeg in 2017 een hartstilstand. Nu organiseert hij door het hele land reanimatietrainingen. In dit artikel lees je over de training die Bas samen met Hartveilige School heeft georganiseerd op het Kaj Munk College.
Bas Westerweel overleeft hartstilstand
In 2017 werd Bas Westerweel tijdens het voetballen getroffen door een hartstilstand. Gelukkig wisten zijn clubgenoten wat ze moesten doen. Zo heeft iemand de Automatische Externe Defibrillator (AED) gehaald en begonnen anderen met reanimeren. Bas wordt wakker in het ziekenhuis zonder te herinneren wat hem is overkomen. Dit heeft Bas gemotiveerd om Hart Voor Iedereen te starten, een stichting met het doel dat meer mensen leren reanimeren.

Kaj Munk College wil reanimatieonderwijs uitproberen
Miriam Creijghton, docent Lichamelijke Opvoeding op het Kaj Munk College, was benieuwd hoe het zou zijn om haar leerlingen te leren reanimeren. Zodoende is Miriam in contact gekomen met Hart Voor Iedereen. Om invulling te geven aan de reanimatietraining is gekozen voor het Hartveilige School programma. De leerlingen komen naar de gymles en hebben zin om praktijkgericht aan de slag te gaan. De Serious Game laat leerlingen direct oefenen en geeft digitale feedback zodat ze zichzelf kunnen verbeteren. Doordat de score van de leerlingen op het scorebord komt zijn ze extra gemotiveerd om hun best te doen.

Het verloop van de reanimatietraining
Uiteindelijk is de training heel goed verlopen. Tijdens de pilot hebben alle leerlingen hun reanimatie certificaat behaald. Van de training is ook een video gemaakt, deze is hierboven te bekijken. Ben je ook benieuwd of het programma van Hartveilige School geschikt is om jouw leerlingen te leren reanimeren, neem dan contact op.
Ook een Hartveilige School worden?
Leer jouw leerlingen reanimeren met onze game en maak jouw school Hartveilig!
Aan de slag
Meer informatie Accepteren